dimarts, 10 d’abril del 2007

L'enveja pot ser sana....


Aquests quatre dies de Setmana Santa vaig acceptar una invitació d'uns amics per passar uns dies de relax i molt menjar a la Era Alta, un bonica barriada a l'horta a tocar de Murcia capital.

Múrcia és una ciutat de molts contrastos, amb zones molt modernes com La Nueva Condomina i barris molt marginals i mal urbanitzats a l'estil de "aquí arribo i em faig la caseta com em rota", típic de l'urbanisme dels anys 60 i 70.

Realment em va sobtar la greu deixadesa d'aquestes zones amb la pulcritud del centre i els nous barris residencials. Tot i no ser una mervella, és un bon lloc per fer una escapadeta de cap de setmana, especialment si visiteu la zona de l'horta.
Potser el que em va sobtar més agradablement de la regió és l'excel·lent xarxa d'autovies de la que disposen i gaudeixen els seu habitants. Estem parlant d'una regió que no arriba als 500.000 habitants i que compta amb una xarxa viària que dona unes quantes voltes a la del nostre país.
Autovies de 3 i 4 carrils de franc quan les rondes de Barcelona disposen de 2 o 3 carrils com a màxim. A Girona, tindrem N-II amb un carril per banda i el nyap "Nadalià" de la variant de Girona pels segles dels segles i sembla que per fi l'autopista AP7 tindrà 3 carrils per cada sentit.
Éss indignant, però, que primer es centrin els esforços en la via de pagament quan el que urgeix és la reforma integral de la N-II fins la forntera amb França. Sabem que s'hi fan obres prioritzant l'aeroport, però són lentes, es fan eternes i es fan, com sempre, pensant en les necessitats de Barcelona.
Jo no estic en contra de les autopistes, crec que n'hi ha d'haver-hi i a tot arreu, però amb unes autovies de qualitat que siguin una alternativa real per la descongestió del trànsit. Si volem ser un país de qualitat ens hem de posar al dia amb la gestió del transport públic i privat per que ens estem quedant enrere. Ja podem parlar a nivell local, comarcal, provicincial o català, hi han greus dèficits, segur que si penseu on viviu o on soleu anar, trobareu un munt d'exemples.
Com pot ser que es pugui anar de l'interior a la Costa Brava en carril bici i no s'hi pugui anar en tren, el mític Carrilet d'Olot com fa 40 anys enrera?